Kundreferens, AFRY: Hantering av CAD-licenser på ett globalt ingenjörsföretag

AFRY

Vi har haft nöjet att prata med Martin Quist, på AFRY (ÅF och Pöyry). I videon berättar han om de olika typerna av utmaningar som de har klarat och hur de hanterar programvaran som 8 500–9 000 användare världen över har åtkomst till.

"För mig handlar det om att ge våra ingenjörer bästa möjliga förutsättningar med den programvara vi har. Givetvis med ”bäst valuta för pengarna”. Det är vad det handlar om: bäst valuta, bäst effektivitet och möjligheten att förbättra och utveckla”, berättar Martin Quist, på AFRY

Han berättar vidare att det han anser vara viktigast är att användarna på AFRY har tillgång till den programvara, installation och paketering som krävs i vardagen: den ska vara enkel att installera och uppdatera. Alla ska ha rätt mallar och rätt anpassningar. De ska dessutom erbjudas utbildning vid behov.

I den här intervjun delar Martin Quist på AFRY med sig av sin kunskap och erfarenhet till Johan Ljunqvist på Symetri. Han ger även andra företag tips på hur de kan hantera en blandad produktportfölj med CAD-program på ett effektivt och säkert sätt.

Video: The interview is in Swedish with English subtitles

AFRY:s portfölj med CAD-program innehåller upp till 800 produkter

CAD-produkterna är verkligen affärskritiska på AFRY med tanke på mängden debiterbara timmar och de i runda tal 8 500–9 000 användare som dagligen arbetar med programvaran världen över. Autodesks produkter utgör en stor del av portföljen, men AFRY har även Bentley, MagiCAD, PTC och Aveva i sin portfölj. Totalt omfattar portföljen runt 800 olika mjukvaror.

Genom att implementera rätt programlösningar har AFRY vunnit många fördelar, bland annat:

  • Mindre installationshjälp för deras interna supportavdelning
  • En genomsnittlig tidsbesparing på 60–65 % vid installation och konfiguration
  • Användarna behöver inte ha administratörsbehörighet med super users, samtidigt som IT-avdelningen själva kan hantera den administrativa delen

”Genom att använda Symetris CQi-koncept sparar vi ungefär 15 000 timmar årligen”, sammanfattar Martin Quist

Relaterade kundcase