Använda lager i Bluebeam Revu
Bluebeam Revu® gör det möjligt att skapa PDF-dokument med en lagerstruktur som organiserar ditt innehåll på det sätt som passar din organisation bäst.
Under Nordic BIM Summit 2023 tilldelades Ramboll Norge utmärkelsen "Best New BIM Use" för deras satsning på BIM-modellering inom brandsegmentet. Den som tog emot priset på scen var Sindre Didrichsen, ansvarig för vinnarens brand-BIM-grupp. Nu har det gått några månader och vi fick nyligen till en pratstund för att höra om vad som hänt sen dess.
När Ramboll Norge tog hem priset "Best new BIM use " var det med följande motivering:
Ett företag som tagit ett stort steg in i BIM och 3D, inom ett område som traditionellt förknippats med 2D-ritningar. Under 2019 tog de ett strategiskt beslut med målet att bli ledande inom BIM och brandsäkerhet i Norge och med en önskan om ett större ägandeskap i projekt. Idag ser allt fler kunder värdet av att ha en brandmodell i tvärvetenskapliga monteringsmodeller.
Under vårt samtal med Sindre inser vi snabbt att innovation inte bara är ett trendord för Ramboll, det är en del av deras DNA. Processen att digitalisera brandteknik började under 2019 med ambitionen att ligga i framkant, med Revit som första steg.
”Den digitala strategin var en av anledningarna till att jag valde Ramboll. 2021 blev jag en del av gruppen som arbetade med dessa frågor, med målet att vara föregångare inom brandteknik och BIM. När ledarpositionen blev öppen tog jag chansen och fortsatte det stora arbete som gjorts, med hjälp av Bimfire Tools och Symetri.”
”Det finns stora möjligheter på Ramboll för innovation och utveckling. Om du har en idé så finns det mycket stöd från bolaget för att fortsätta utforska den idén. Det här initiativet har kommit ur den miljön, det är så vi började med Bimfire.”
På frågan om priset har sporrat dem att fortsätta utmana gränser svarar Sindre att det är precis vad det har gjort.
”Först och främst, efter att vi vunnit blev vi kontaktade av arkitekter som ville veta mer om hur vi arbetade. Vi var också på en slags turné och presenterade vårt arbete med brand-BIM, där många hade hört talas om vårt arbete från just Nordic BIM Summit. Detta inspirerade oss ytterligare, hur mycket information kan vi ta från vår dokumentation in i våra modeller och hur kompletta kan de bli?”
Idag har Ramboll Norge mål bortanför modellering. ”Vi ska bli integrerad del av BIM-processen. Detta innebär att vi inte bara levererar våra IFC-modeller och är klara med dem utan att vara en verklig aktiv del av designteamet. Ett nytt sätt att göra brandsäkerhet och det har varit inspirerande att fortsätta vårt arbete.”
Fler och fler inser vikten av data och BIM i sina projekt. I Norge har Statsbygg tagit fram en egen BIM-dokumentation för sina projekt, inklusive brandsäkerhet.
”Vi har nu ett projekt med Statsbygg och för att vara med i projektet måste vi leverera en BIM-modell. Ibland är vissa tveksamma till att inkludera brand i modellen, men när vi visar värdet av att ha brandingenjören med i processen, minskning av fel och i slutändan sänkning av kostnader, är de ofta villiga att testa. Och när de väl har provat frågar de oftast efter BIM även i nästa projekt.”
Sindre avslutar med att han hoppas kunna delta på Nordic BIM Summit 2024, för att ta del av intressanta diskussioner och se vart branschen är på väg. Det råder ingen tvekan om att hans team på Ramboll Norge spelar en avgörande roll för den digitala omvandlingen av brandbranschen och vi på Symetri ser fram emot att se vad de kommer att göra härnäst.
Gå till NBS-sidorna för att registrera dig till eventet och för att ta del av de senaste nyheterna. Vi ses i Stockholm, Oslo eller Online!