Care of Brand & Risk är med och driver BIM
– Att kunna leverera i BIM är knappt en konkurrensfördel längre. Det är en självklarhet, i alla fall när det gäller större projekt, konstaterar Rebecka Lundblad Roth, brandkonsult och BIM-strateg på Care of Brand & Risk. Branschen är fortfarande inne i en mognadsprocess. Så det är viktigt att vi tar oss tid att förklara. Vi behöver helt enkelt ligga på lite och puffa branschen i rätt riktning, vilket både är roligt och utmanande att utbilda och hjälpa våra samarbetspartners att ta klivet in i framtiden.
Om företaget
Det har nu gått två år sedan sex erfarna brandkonsulter bestämde sig för att starta eget – det nya brandkonsultföretaget Care of Brand & Risk.
– Vi hade alla gedigen erfarenhet från flera av de större bolagen i branschen, berättar Matilda Bjälkefur, civilingenjör och partner. Nu möttes vi i en stark vilja att utveckla något utöver det vanliga. En mindre aktör, snabbfotad, med stor flexibilitet och drivkraft att bygga nära kundrelationer. Dels för att det är roligare att arbeta så, man blir mer som en kollega med uppdragsgivaren, dels för att resultatet blir så mycket bättre.
Därutöver var det en självklarhet att satsa fullt ut på digitalisering från start. Direkt identifierades BIM-projektering som en av de viktigaste pusselbitarna, vilket innebar att BIM-strategen Rebecka Lundblad Roth snart välkomnades som en av de första och viktigaste rekryteringarna.
Matilda Bjälkefur (tv) och Rebecka Lundblad Roth (th)
– Vi hade hört talas om Rebecka som en av de vassaste BIM-kompetenserna i branschen, berättar Matilda. Att få in henne i verksamheten var ett avgörande steg i utvecklingen av både företaget och vad vi kan erbjuda våra kunder.
Care of Brand & Risk:s arbete med BIM
Som brandkonsult med över fem års erfarenhet av BIM-projektering är Rebecka definitivt en viktig tillgång för företaget. Det är hon som leder och utvecklar företagets arbete med BIM-projektering. Det innebär att utforma rutinerna, upphandla och utveckla verktygen som behövs, utbilda kollegorna och självklart finnas till hands när de behöver stöd i arbetet med BIM-projektering.
– Dessutom kan Rebecka alltid vara med som en resurs när vi träffar beställare, säger Matilda. Både för att identifiera möjligheter och för att berätta om alla fördelar BIM erbjuder kunden i allt från projektering till drift och förvaltning.
– BIM efterfrågas allt oftare numera och det går framåt. Men branschen är fortfarande inne i en mognadsprocess, konstaterar Rebecka. Så det är viktigt att vi tar oss tid att förklara. Vi behöver helt enkelt ligga på lite och puffa branschen i rätt riktning, vilket både är roligt och utmanande att utbilda och hjälpa våra samarbetspartners att ta klivet in i framtiden. Det är bra för oss som företag, det gynnar våra beställare och i förlängningen hela branschen när kunskapen och möjligheterna att samarbeta i BIM växer.
Många fördelar med BIM – för såväl konsulter som beställare
Building Information Modeling (BIM) inom brandprojektering har flera fördelar när det gäller att förebygga och hantera brandrisker och brandsäkerhet i byggnader.
– När alla discipliner som är involverade i ett byggprojekt samlas och samarbetar kring en gemensam 3D-modell blir interaktion och utbyte av data från modellen så mycket enklare och bättre, säger Matilda.
– Med tillgång till samma data från modellen kan vi diskutera detaljer på ett helt annat sätt, fortsätter Rebecka. Vi kan även anpassa vår leverans så att det blir så enkelt som möjligt för andra att använda den. Exempelvis kan vi länka vår brandparametrik direkt på väggar, dörrar och fönster i BIM-modellen. Då är det enkelt för en arkitekt att importera brandinformationen till sin modell och se exakt vilka brandskyddskrav som ställs på varje objekt, utan att behöva söka och tolka informationen som ska in i modellen från vår brandskyddsbeskrivning.
Kontroll och ansvar
BIM gör det helt enkelt möjligt för brandkonsulterna att vara delaktiga och leverera mervärden under hela projekteringsprocessen.
– När vi projekterar modellbaserat tar vi också fullt ut ansvar för vårt arbete, säger Rebecka. I stället för att som tidigare upprätta brandskisser i PDF-format som arkitekten därefter måste kopiera och föra in i sin modell, kontrollerar vi nu hela processen själva och därmed ansvaret att brandskyddet blir korrekt hela vägen.
Med en detaljerad 3D-modell av byggnaden blir även granskningsprocessen enklare. Granskningar är ofta ett omfattande arbete där man behöver gå igenom andra discipliners alla ritningar. Nu finns allt samlat i en och samma 3D-modell vilket underlättar och eventuella fel upptäcks snabbt.
Kundfördelar
– Det minskar risken för fel och ändringar när byggnationen är igång, säger Matilda. Vilket innebär minskade kostnader för beställaren. Den samlade informationen i 3D-modellen gör det även enkelt för beställaren att få ut underlag till exempelvis kalkyler. Det ökar effektiviteten och precisionen i resultatet, och därmed säkerheten i byggnaden under hela dess livscykel.
Samarbetet med Symetri
I BIM-sammanhang har Rebecka varit med länge. På nära håll har hon följt utvecklingen av 3D-verktyg för brandprojektering, en kunskap hon nu för vidare till sina kollegor i internutbildningar, support och som BIM-strateg på Care of Brand & Risk.
– När vi behöver ytterligare BIM-kompetens eller när Rebecka inte har tid finns Symetri alltid till hands, säger Matilda. De håller oss, med Hasse Witten-Leo i spetsen, uppdaterade kring utvecklingen i branschen. De hjälper oss med allt som gäller licenser och hur vi ska få det att fungera på bästa sätt för oss.
– Jag har även nära kontakt med Niklas Strannefors, utvecklingsansvarig för Naviate Bimfire hos Symetri, säger Rebecka. Niklas är snabbt där när vi stöter på problem eller vill hitta nya vägar att arbeta i programmet. Vi har även en kul och väldigt öppen dialog kring nya idéer och hur man skulle kunna utveckla verktygen ytterligare för att ytterligare möta utmaningar i vårt brandprojekteringsarbete.
Care of Brand & Risk i framtiden
– För oss är det självklart att vara en del av teknikutvecklingen och digitaliseringen i branschen. Vår största drivkraft kommer alltid att vara att göra det bästa för våra beställare. Att vara det lilla företaget med det bästa arbetssättet för att kunna hjälpa våra kunder på bästa sätt. Och där är ju BIM en självklarhet, konstaterar Matilda.
Högst på önskelistan står naturligtvis att brandkonsulterna blir en än mer naturlig del av BIM-projekteringen. Dels för att vi blir mycket mer involverade i projekteringen, man får en större förståelse tillsammans med de andra disciplinerna hur byggnaden är tänkt att fungera.
– Det är vår förhoppning och vi är utan tvekan på väg dit, säger Rebecka. Generellt i branschen är BIM knappt en konkurrensfördel längre. Nu är de närmast en självklarhet, i alla fall när det gäller större projekt.